Contoh Karangan PMR - Gambaran Suasana

Soalan: Sebuah pasar raya baru dibuka di tempat anda. Gambarkan suasana di pasar raya itu ketika anda ke sana.
Pasaraya Metro gah tersergam di depan mataku. Semenjak dibuka dua hari lepas, inilah pertama kali kumenjejakkan kaki memasuki perkarangan pasaraya baru ini.
Deretan demi deretan kenderaan sudah pun memenuhi tempat letak kereta yang kukira seluas dua buah padang bola itu. Ramai orang berjalan di situ. Ada yang baru sampai. Ada yang mahu pulang. Kereta kecil dan besar bersimpang-siur mencari ruang untuk pakir dan keluar. Lagu-lagu dan pengumuman selang seli berkumandang kuat dari pembesar-pembesar suara yang terletak di merata-rata. Semua kekecohan ini kerana bangunan biru muda yang belon-belon besar di atasnya menggamit manusia memasukinya.
Sepertimana mereka, aku jua terpanggil hari ini untuk melihat apakah isinya. Segera kulangkahkan kaki menuju pintu utama pasar raya itu. Dalam kesesakan orang itu aku mencelah-celah melewati sederet puluhan kaunter lantas tiba di hadapan ratusan rak besar berwarna putih yang menempatkan ribuan barang.
Pekerja-pekerja pasar raya kulihat bertungkus lumus mengisi dan mengemaskan barang-barang sambil diganggu oleh pelanggan-pelanggan yang bertanyakan macam-macam. Kukira para pelanggan ini mahu mencari barang dan pekerja-pekerja itu pula pasti kebingungan kerana terlalu luas pasar raya ini sedang mereka baru sahaja bekerja di situ.
Di atas setiap rak sudah tertulis dengan perkataan yang besar-besar kategori barangan yang ada di rak itu. Akan tetapi mungkin sebab mereka keramahan rakyat Malaysia maka mereka lebih suka bertanya daripada mencari sendiri. Aku berjalan dari rak ke rak tanpa tujuan. Tiada apa yang menarik hatiku. Rak baju. Rak seluar. Tuala. Barangan bilik air. Semua ada rak-rak tersendiri. Kemas tersusun setiap barangan menantikan tangan-tangan yang mengingini mengambil barang-barang itu.
Setelah melewati berpuluh-puluh rak di kiri dan kanan, akhirnya aku tiba di ruang barang basah. Tiada rak tinggi-tiinggi seperti tadi yang menanti. Tetapi sebaliknya deretan peti dingin dan juga beku yang panjang dan lebar terisi dengan sayur-sayuran pelbagai warna, buah-buahan import dan tempatan, pelbagai jenis ikan, daging dan ayam pula mengisi mataku. Orang yang ramai tidaklah kuendahkan sangat. Mereka masing-masing punyai pelbagai ragam. Ada yang menolak troli kosong. Ada juga yang seperti keretapi, anak-beranak menolak troli-troli yang sudah sarat dengan barangan belian. Di sana sini budak-budak berlari di atas lantai marmar pasar raya yang berkilat kehitaman.
Mewah, riuh dan meriah sungguh pasar raya di belakang rumahku ini. Amat mengkagumkan.


Posted on Sabtu, 30 Januari 2010 / Filed under

One Response to “Contoh Karangan PMR - Gambaran Suasana”

  1. ade tak krngan gmbaran suasana hari raya



Followers